Feelsafe - Kockázatértékelés dokumentáció készítése - Feelsafe

Kockázatértékelés

Cégünk által készített munkavédelmi kockázatértékelés dokumentáció minden esetben 100 %-os jogszabályi megfelelőséggel készül.

A dokumentáció készítését minden esetben személyes bejárás és egyeztetés előzi meg.

Egy vállakozás életében elengedhetetlen a valóban használható és megfelelő kockázatelemzés dokumentáció.

Munkavédelmi szempontú kockázatértékelés

Amennyiben a munkáltató tevékenysége szervezett munkavégzés keretein belül történik és a munkáltatónak legalább egy fő alkalmazottja van, akkor munkavédelmi szempontú kockázatértékelést kell készítettnie.

Fontos: még akkor is, ha a munkáltató tevékenysége nem minősül veszélyes tevékenységnek!

Munkavédelmi szempontú kockázatértékelés fontos tudnivalói:

A munkavédelmi kockázabecslés-értékelés elkészítése munkabiztonsági és munka-egészségügyi szaktevékenységnek minősül, tehát munkavédelmi és foglalkozás-egészségügyi szakember közreműködése elengedhetetlen a feladat elvégzéséhez.

A munkáltatónak a kockázatértékelést a tevékenység megkezdése előtt kell elkészítettnie. Az elkészült kockázatértékelést – a korábbi gyakorlattal ellentétben – nem kell évente felülvizsgáltatni, legfeljebb 3 évente újra el kell készíteni, azonban indokolt esetben is szükség lehet a munkavédelmi kockázatértékelés felülvizsgálatára, szerkesztésére, kiegészítésére.

  • Indokolt esetnek kell tekinteni az alkalmazott technológia, munkaeszköz, munkavégzés módjának megváltozását, illetve minden olyan változást, amelynek eredményeképpen a munkavállalók egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülményi tényezők megváltozhattak.
  • Soron kívül el kell végezni a kockázatértékelést, ha az alkalmazott tevékenység, technológia, munkaeszköz, munkavégzés módjának hiányosságával összefüggésben bekövetkezett munkabaleset, illetve foglalkozási megbetegedés fordult elő, vagy a kockázatértékelés a külön jogszabályban meghatározott szempontra nem terjedt ki.

A dokumentumot 5 évig meg kell őrizni.

A munkáltató a dokumentációt a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább 3 évente köteles elvégezni.

Törvényi előírás:

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény kimondja, hogy a munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel, amelyben köteles minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, különös tekintettel:

  • az alkalmazott munkaeszközökre,
  • veszélyes anyagokra és keverékekre,
  • a munkavállalókat érő terhelésekre,
  • valamint a munkahelyek kialakítására.

 

Ezen felül cégünket az alábbi szaktevékenységgel kapcsolatban keresheti:

Ahhoz, hogy egy cég valóban megfeleljen a munkavédelmi előírásoknak számos egyéb feladatot és dokumentumot is rendezni kell. Az alábbiakban felsorolunk néhány kulcsfontosságú munkavédelmi teendőt, amelyekről a munkáltatónak gondoskodnia kell a balesetek és bírságok elkerülése érdekében:

  • Kockázatértékelés készítése: Részletes felmérés a munkahelyi veszélyforrásokról, kockázatokról, és a megelőző intézkedésekről. Ezt jogszabály szerint rendszeresen frissíteni kell (pl. új technológia bevezetésekor, munkahelyi baleset után stb.).
  • Munkavédelmi szabályzat készítése: A cégre szabott belső szabályzat, amely összefoglalja a munkavédelmi előírásokat, felelősségi köröket és eljárásokat.
  • Munkaeszközök üzembe helyezése munkavédelmi szempontból: Új gépek, berendezések használatba vétele előtt munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálat és dokumentáció készítése.
  • Időszakos felülvizsgálatok: Például érintésvédelmi felülvizsgálatok (elektromos berendezések ellenőrzése), villámvédelmi felülvizsgálatok (épületek villámvédelme), emelőgépek időszakos vizsgálata, stb. Ezeket meghatározott gyakorisággal szakemberrel kell elvégeztetni.
  • Egyéni védőeszköz juttatási rend: Írásban rögzíteni kell, hogy mely munkakörökben milyen egyéni védőfelszerelések (sisak, védőszemüveg, hallásvédelem, stb.) járnak, és biztosítani kell azok megfelelő használatát.
  • Elsősegélynyújtás feltételei: A munkahelyen kijelölt, kiképzett elsősegélynyújtók, megfelelő felszereltség (elsősegély dobozok) megléte, és ezek ismertetése a dolgozókkal.
  • Mentési tervek, vészhelyzeti intézkedések: Rendkívüli helyzetek (pl. tűz, robbanás, vegyi baleset) esetére kész terv a menekülésre, mentésre. Ezeket ismertetni kell a munkavállalókkal és időnként gyakorlatokkal ellenőrizni a működésüket.
  • Helyszíni bejárások, belső ellenőrzések: Rendszeres munkavédelmi bejárások dokumentálása, melyek feltárják az esetleges hiányosságokat, hogy azokat időben lehessen javítani.
  • Orvosi (foglalkozás-egészségügyi) vizsgálatok: Az előírt üzemorvosi vizsgálatok elvégeztetése a munkavállalókkal (alkalmassági vizsgálatok, időszakos vizsgálatok bizonyos munkakörökben).
  • Munkabalesetek kivizsgálása: Ha mégis bekövetkezne egy baleset, azt a jogszabályi előírások szerint ki kell vizsgálni, jegyzőkönyvezni, bejelenteni a hatóság felé, és megtenni a szükséges megelőző intézkedéseket.

A fenti lista nem teljes körű, de jól mutatja, hogy a munkavédelem összetett feladatkör, amely folyamatos figyelmet igényel. Cégvezetőként érdemes mindezt szakértőkre bízni, hogy Ön nyugodtan fókuszálhasson a fő tevékenységére, miközben biztos lehet benne, hogy vállalkozása megfelel a munkavédelmi előírásoknak.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Írjon üzenetet, szívesen segítünk bármilyen tűz- vagy munkavédelemmel kapcsolatos kérdésben.

Elolvastam, és elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót